Tradiční čínská medicína

Zahřívací a ochlazující potraviny

Myslíte, že by znalec čínské medicíny sáhl v mrazivých dnech po mandarince či studeném salátu? Zkuste na potraviny nahlížet jako tradiční čínská medicína a zvládněte zimu v pohodě.

Čínská medicína dělí potraviny na: zahřívající, ochlazující a neutrální. Nenechte se zmást, i tak zdánlivě jasná věc, jako je chilli, totiž vaše tělo v konečném důsledku ochladí. Samozřejmě je třeba také přihlížet k tělesné konstituci člověka a aktuálnímu stavu. Pokud je vám stále spíše teplo i v období, kdy je teplota pod nulou, potřebujete něco jiného než člověk, který neusne bez teplých ponožek.

Zahřívací a ochlazující potraviny

Tropické ovoce a studené saláty si nechte na léto. Pokud chcete konzumovat zeleninu v chladných měsících, pak nejlépe vařenou v polévce, dušenou či grilovanou. Snažte se také vyhnout mléčným výrobkům, bílému cukru a mouce.

Zahřívající potraviny jsou: ty, které prošly varem (polévky), drůbeží, hovězí a vepřové maso, vejce, skořice, zázvor, bazalka, rozmarýn, tymián, hřebíček, pepř, cibule, pórek, křen, česnek, hořčice.

Ochlazující potraviny jsou: káva, rafinovaný cukr, bílá mouka, tropické a subtropické ovoce, ovocné šťávy a džusy, lesní plody, olivy, kravské mléko, jogurty, rajčata, meloun, jahody, máta, okurky, hlávkový salát, chilli.

Vždy je dobré se vyhnout extrémům, přestože je venku chladno, bylo by chybou se zaměřit jen na zahřívající potraviny. Zařaďte do svého jídělníčku i ty neutrální a ochlazující omezte. Neutrální potraviny můžete konzumovat v létě i v zimě a jsou to: ovoce mírného pásu, semena, ořechy, zelenou, listovou a kořenovou zeleninu, luštěniny, obiloviny, ryby a mořské plody, brambory, rýže, droždí, švestky, telecí maso.